Thursday, August 20, 2009

SaLaM RaMaDHaN



Assalamualaikum...moga semua umat islam yg duk kat bumi ni sihat sejahtera dalam nikmat ISLAM dan IMAN yang teguh.Dalam sedar x sedar tinggal sehari lagi umat Islam nok menyambut bulan Ramadhan yg penuh dengan kemuliaan dan barokah.Bila menjelma nya bulan ni, semua umat Islam diwajikan berpuasa spt firman ALLAH dlm ayat di atas, dan masing2 kena rebutla sebanyak mana peluang yg antum/antunna ade utk meningkatkan lagi ibadah dan keimanan pada ALLAH s.w.t.Jangan sia2kan mase antunna dengan menda2 yg lagho (cthnya : byk tido la kan :)...sbbnya bulan2 pose ni, cepat sgt letih...tmbh2 lg yg duk kat kampus lg2la, dgn kelasnya,assgnmntnya dan mcm2 lg la).Tapi jgn jadikan semua itu sebagai alasan untuk antum/antunna tergolong di kalangan org2 yg rugi dalam memperbanyakkan ibadah di bulan pose nnt.Moga2 dijauhkan.

Antum/antunna nak tahu x?? Dalam bulan ramadhan ni byk sangat kelebihan/keistimewaan, diantaranya ialah :

Sabda Rasulullah Saw :
Maksudnya : “Apabila datangnya ramadhan, maka dibukakan pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka dan dirantai syaitan-syaitan.” (Muttufaqun ‘Alaihi)

Sabda Baginda SAW :“Sesungguhnya di dalam syurga ada satu pintu yang dinamakan Ar Rayyan, orang-orang yang berpuasa sahaja memasukinya manakala orang lain selain mereka tidak dibenarkan masuk.” (Muttufaqun ‘Alaihi)

Sabda Baginda SAW lagi :“Bagi orang yang berpuasa itu merasai dua kegembiraan iaitu apabila berbuka puasa dia gembira dengan berbuka puasanya dan apabila dia bertemu dengan Tuhannya dia gembira dengan ibadat puasanya,

”Rasulullah SAW juga menyatakan bahawa orang-orang yang berpuasa mendapat kemuliaan disisi Allah SWT sebagaimana sabda Baginda SAW :“Demi Allah yang Muhammad berada di dalam genggamannya, bahawasanya bau mulut orang-orang yang berpuasa itu lebih harum baunya disisi Allah daripada bauan kasturi.” (Muttufaqun ‘Alaihi)

Bahkan lebih indah lagi apabila bulan ramadhan ini dikaitkan dengan penurunan Al-quran sebagaimana firman Allah SWT :
Maksudnya : “(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah dia berpuasa bulan itu dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah dia berbuka, kemudian wajiblah dia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan) dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya dan supaya kamu bersyukur.”

Alangkah istimewanya ibadah puasa kerana dinisbahkan secara khusus kepada Allah SWT sebagaimana sabda Rasulallah SAW :
Maksudnya : Allah SWT telah berfirman : “Setiap amalan anak Adam adalah untuknya melainkan puasa. Ia adalah untukku dan Akulah yang akan membalasnya.” (Muttufaqun ‘Alaihi)

Seterusnya, keistimewaan yang amat dinanti-nantikan dan menjadi idaman setiap insan yang dahagakan ganjaran pahala daripada Allah SWT iaitu malam Lailatul Qadr. Firman Allah SWT : Maksudnya : Sesungguhnya telah kami turunkan Al-Quran pada malam Lailatul Qadr. Tahukah engkau apa itu malam Lailatul Qadr? Malam lailatul Qadr itu lebih baik daripada seribu bulan. Turun pada malaikat dah ruh (Jibril) pada malam itu dengan izin Tuhan mereka untuk mengatur segala urusan. Selamatlah malam itu sehingga terbit fajar. (Surah Al-Qadr).

Justeru itu, ana memperingatkan diri ana dan sahabt2 ambiklah manfaat dari firman ALLAH s.w.t dan sabda Rasululllah s.a.w di atas untuk menjadi pegangan dan panduan dalam hidup kita, tambah2 lagi supaya beroleh manfaat di bulan ramadhan nnt.

Akhir kalam, ana ingin menucapkan "Selamat Menyambut Bulan Ramadhan" yg penuh mulia dan penuh barokah kepada sahabat/sahabiah yang mengenali diri ini.Moga ukhuwah fillah yg kita jalinkan mendapat keredhaan drNYA.

p/s : Jangan lupe niat puasa sebulan esok ye :)



Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment