Wednesday, May 12, 2010

~DiTuJuKan KhaS Buat SaHaBaT-SaHaBat SePeRJuanGaNKu~

Pertemuan kita di suatu hari
Menitikkan ukhuwah yang sejati
Bersyukurku kehadap Illahi
Di atas jalinan yang suci

Namun kini perpisahan yang terjadi
Dugaan yang menimpa diri
Bersabarlah diatas suratan
Kau tetap pergi jua

Kan kuutuskan salam ingatanku
Dalam doa kudusku sepanjang waktu
Ya Alloh bantulah hamba-Mu

Mencari hidayah dari pada-Mu
Dalam mendidikan kesabaranku
Ya Alloh tabahkan hati hamba-Mu
Diatas perpisahan ini

Teman betapa pilunya hatiku
Menghadapi perpisahan ini
Pahit manis perjuangan
Telah kita rasa bersama
Semoga Allah meredhoi
Persahabatan dan perpisahan ini
Teruskan perjuangan

Kan kuutuskan salam ingatanku
Dalam doa kudusku sepanjang waktu
Ya Alloh bantulah hamba-Mu

Senyuman yang tersirat di bibirmu
Menjadi ingatan setiap waktu
Tanda kemesraan bersimpul padu
Kenangku di dalam doamu
Semoga… Tuhan berkatimu


*Untuk sahabat/sahabiah seperjuanganku...

Assalamualaikum w.b.t, Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w, salam perjuangan buat sahabat/sahabiah serta muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah sekalian.Moga Allah masih lagi memberi kita nikmat Iman dan Islam untuk mengiringi kehidupan kita sehari-hari, insyaAllah.Sudah lama x mencoretkan sesuatu di blog ini,agaknya sudah bersawang rasenya, walaupun hari menjenguk ke blog tapi entah kenapa begitu berat utk mencoretkan sesuatu walaupun perasaan membuak2 untuk berkongsi ilmu dan inzar utk diri sendiri lebih2 lagi dan utk sahabat2 dan pembaca sekalian.Sayu hati bila melawat satu persatu blog sahabat2 seperjuangan, kebanyakan berkisar ttg perpisahan, setiap peristiwa dan aktiviti yg berlaku bersama sahabat-sahabat satu persatu mula menjengah ke memori kepala, teringat kembali saat perpisahan bersama batch seperjuangan ana, kini batch adik2 pula, begitulah lumrah kehidupan manusia...setiap pertemuan pasti ade perpisahan.naam?? So kena kuat ye! :)

Sahabatku...Usah ditangisi perpisahan yang berlaku, sememangnya itu lumrah kehidupan, perjuangan tetap perlu diteruskan biar dimana pun kita, walau kemana pun kita, mungkin tempat dan haluan kita berbeza, tapi ingat!!....perjuangan kita sama untuk menuju kepada matlamat yang satu (Allah s.w.t) bertunjangkan roh aqidah islamiah, sememangnya ia amat pahit utk melaluinya ttp kepahitan itu akan berlalu dan akan disusuli dengan kemanisan insyaAllah, kuatkan semangat dirimu untuk menghadapi cabaran dan dugaan yang mendatang, ketahuilah sahabat2 ku, di luar sana makin kuat dugaan dan ujian yang terpaksa ditempuhi, itu medan kita yang sebenar, disitu byk mengajar kita erti kehidupan dan sebagainya...kadang2 mungkin kita merasakan kuat kerana adanya teman seperjuangan disisi kita, tapi sampai bila ianya akan kekal, seandainya dia tiada usah kau merasa lemah, seharusnya engkau kena kuat, kerana masih ade yang sentiasa menemanimu dalam setiap detik nafasmu yakni Allah s.w.t.

Sahabatku...ingatlah, masih akan tetap utuh ikatan ukhuwah islamiah fillah yg dibina sepanjang kta berada di medan perjuangan ini, walaupun tiada di depan mata akan sentiasa diingati dalam setiap doa sahabat-sahabat, Sahabat...usah kau merasakan kehilangan tongkat tempat engkau bergantung, kerana masih ade yang lebih kuat untuk menongkat dirimu sepanjang perjalanan hidupmu, Sahabat..mungkin mulut senang utk bebicara dan meluahkan kate2, hakikatnya itulah yang sebenarnya yang perlu kta tempuhi, walaupun ia terlalu menguji iman kita. Ingatlah wahai sahabatku...pergantungan kita dengan Allah s.w.t adalah yang paling utama, sejauhmana keimanan kita padaNYA. Bilamana kita jauh dariNYA, makin jauhlah DIA dengan kita.

Sahabatku...Perjuangan kita ini bukan berlandaskan pada semangat yang tinggi dan kata2 semata-mata tetapi bagaimana kita melaksanakan dan mengamalkan segala ilmu yang kita perolehi dalam perjuangan ini.Mungkin sejak akhir-akhir ini macam2 perasaan yang kita rasakan, kadang2 tidak dapat diluahkan melalui kata-kata, tapi ingatlah sahabat-sahabat mengadulah padaNYA kerana DIAlah sebaik2 tempat pengaduan, sebaik2 tempat utk kita meminta pertolongan dan sebaik2 tempat utk semua masalah yang kita hadapi.Jadikanlah Al-Quran dan Sunnah itu pegangan hidup kita.

Sahabatku... janganlah dipinta utk Allah menghilangkan segala bebanan dan masalah yang kita hadapi, tetapi mintalah utk Allah memberi kita kekuatan utk menghadapi semua itu.Sesungguhnya dalam perjuangan tiada kesenangan dunia yang akn kita perolehi, melainkan nikmat kesenangan yang kekal abadi yang telah Allah janjikan buat hamba2nya di akhirat kelak, insyaAllah.

Salam Ukhuwah dan salam perjuangan buat sahabat2ku yang baru melangkah kaki keluar dari bumi tarbiah kita.Ingatlah.... "Setiap Detik yang kita lalui adalah Tarbiah".Mohon doa utk sahabat2 yang masih tinggal untuk terus istiqamah, insyaAllah.


"Saat kekalahan itu bermula apabila kamu berasa lemah dlm perjuangan, & saat kemenangan itu bermula apabila kamu melawan rasa lemah itu"

- Syed Qutb -



No comments:

Post a Comment